Aloittelijan opas / Strategiaa

Sotilasasema

Sotilasasema määrä usein pelin strategian ja muiden nappuloiden sijoittelun laudalla. Sotilasasemaan itseensäkin liitty strategisia piirteitä, vaikkeivat ne olekaan niin keskeisellä sijalla kuin muut strategiset tekijät. On selvää, että jos sotilasasema on kovin pirstaleinen on sitä vaikeampi suojata siihen kohdistuvilta hyökkäyksiltä. Sotilasasema myös määrää onko peli avoin vai suljettu. Jos keskustan sotilaat on blokattu vastustavan sotilailla, silloin asema on suljettu. Jos sotilaat pystyvät liikkumaan, on se puoliavoin, ja jos sotilaita ei ole keskustassa, on asema avoin.

Sotilasketjuja ovat vierekkäisillä linjoilla olevat sotilaat, jotka suojaavat toisiaan. Luonnollisen hyökkäyksen kohteen tarjoaa tällöin sotilasketjun pohjimmainen sotilas, koska jos se putoaa, niin koko ketju heikkenee. Yleensä tällaiseen sotilaaseen isketään toisella sotilaalla, joka on vierekkäiselle linjalla. Painostusta voi lisätä muilla nappuloilla.

Mitä useampaan saarekkeeseen sotilasasema jakaantuu, sitä vaikeampi sotilaita on suojella, koska ne eivät suojaa toisiaan. Toisaalta avoimiakin linjoja tarvitaan torneja varten, joten on normaalia, että sotilasasema on kahdessa tai kolmessa osassa. Kaksoissotilaat ovat sotilaita, jotka ovat samalla linjalla. Ne voivat olla heikkoja, jos etummaista niistä ei pystytä suojaamaan, koska se on helppo hyökkäyksen kohde. Toisaalta ne tarjoavat aina avoimen linjan viereisellä linjalla ja voivat suojata keskustasta tärkeitä ruutuja.

Taakse jääneet sotilaat ovat sotilaita, joita ei voi siirtää eteenpäin, koska vastustajan viereisellä linjalla oleva sotilas löisi sen, ja niitä itseään ei voi suojata takaapäin toisella sotilaalla. Ne saattavat olla heikkoja, jos ne sijaitsevat puoliavoimella linjalla, jolloin vastustaja voi pinota tornit painostamaan sitä. Eristetty sotilas on sotilas, jonka viereisillä linjoilla ei ole sotilaita. Sellainen sotilas voi olla heikko, mutta toisaalta se tarjoaa kaksi avointa linjaa ja auttaa siten aktivoimaan muut nappulat. Pelaaja, jolla on eristetty sotilas keskustassa, pitäisikin pyrkiä hyökkäämään.

Vapaa sotilaat voivat ratkaista pelin, jos niitä ei voida lyödä tai blokata. Vapaasotilaan viereisillä linjoilla ei ole vastustajan sotilaita, joten se täytyy pysäyttää muuten. Ratsut ovat sopivia tähän, koska ne eivät menetä aktiivisuuttaan blokatessaan sotilaan. Liian pitkälle edennyt vapaasotilas voi tulla heikoksi, jos sitä ei pystytä suojaamaan riittävästi ja se on blokattu. Vapaasotilaat tulevat voimakkaammiksi, kun laudalla on vähemmän nappuloita.

Ratsut ja tukipisteet

Ratsut tarvitsevat tukipisteitä syvällä vastustajan asemssa. Tällaisia ovat vastustajan sotilasasemassa olevat reiät, joissa mikään sotilas ei voi uhata ratsua, mutta se on tuettu omalla sotilalla. Jos vastustajalla ei ole ratsuja tai tukipisteen väristä lähettiä, ei ratsua saa ajettua pois. Tällöin jo neljännellä rivillä oleva ratsu on lähetin arvoinen ja viidennellä rivillä arvokkaampi. Kuudennella rivillä ratsu, jota ei voi ajaa pois vastaa tornia vaikutusvoimaltaan.

Ratsut viihtyvät suljetuissa asemissa, koska niissä muiden nappuloiden aktiivisuus on rajoitetumpi, kun taas ratsut säilyttävät aktiivisuutensa riippumatta linjoja ja rivejä blokkaavista sotilaista. Tämän vuoksi, jos pelaajalla on ratsu ja vastustajalla vastaavasti lähetti, kannattaa asema pitää suljettuna.

Lähetit ja pitkät diagonaalit

Lähetit viihtyvät pitkillä, avoimilla diagonaaleilla. Tämä johtuu siitä, että silloin niillä on eniten liikkumatilaa ja ovat siten aktiivisempia. Lähetit ovat myös pitkän matkan nappuloita, joten kun diagonaalit ovat avoimia, ne voivat liikkua hetkessä laudan toiselle puolelle. Tämän lisäksi lähetti voi hallita useampia ruutuja laudan keskellä kuin nurkassa.

Lähetit ovat parhaimmillaan avoimissa peleissä. Tällöin niiden liikkumamahdollisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Jos asema on kuitenkin suljettu voidaan lähetti luokitella huonoksi tai hyväksi sen perusteella, ovatko omat keskustasotilaat samalla vai eri värillä kuin lähetti. Jos ne ovat samalla värillä ja lähetti on sotilasketjun takana, on lähetti huono. Tällainen luokittelu ei tietenkään tarkoita, etteikö huono lähettikin voisi palvella hyödyllistä tarkoitusta. Sen liikkumavapaus on vain rajoitettu.

Tornit ja avoimet linjat

Tornit ovat parhaimmillaan avoimilla tai puoliavoimilla linjoilla. Puoliavoimet linjat tarkoittavat tässä linjoja, joilla ei ole omia sotilaita, mutta on vastustajan sotilaita. Tornien aktiivisuus on silloin parempi kuin silloin, jos niiden edessä olisi omia sotilaita, jolloin torni ei voisi uhata vastustaja nappuloita elleivät ne tule sotilasketjun taakse. Tornit usein myös kahdennetaan avoimelle linjalle, jolloin linjan hallinta on varmempi.

Tornien pelaamisesta avoimelle linjalle ei ole paljoakaan hyötyä, jos torni ei voi sen kautta tunkeutua vastustajan asemaan. Erityisen tärkeää olisi pystyä pelaamaan torni 7. riville, koska sillä on usein eniten vastustajan nappuloita ja tornit jakavat silloin vastustajan joukot pystysuunnassa. Lisäksi kuninkaan kimppuun on helponta käydä 7. riviä pitkin.

Daamin yhteistyö muiden nappuloiden kanssa

Daami on pääasiassa hyökkäysnappula ja se muodostaa muiden nappuloiden kanssa tehokkaita hyökkäyskuvioita. Daami tarvitseekin suojausta matin teossa ja toisaalta tarjoaa sitä itse muille nappuloille. Daamit ja lähetit voi kahdentaa peräkkäin diagonaalille, jolloin kysessä on tehokas matituskone tai sotilaanlyöjä, riippuen siitä, kummin päin ne asetetaan. Daamit ja tornit ovat myös toimiva yhdistelmä. Laitetaan usein tornien taakse, koska vähemmän arvokkaat nappulat usein lyödään edestä pois hyökättäessä. Daami on joskus parhaimmillaan myös kahden tornin välissä, jolloin on esimerkiksi mahdollista uhrata ensimmäinen torni daamin edestä ja sitten tehdä matti daamilla.

Ratsun kanssa daami muodostaa ainutlaatuisen yhdistelmän, joka tekee matteja monesta eri asemasta. Perusasetelmassaan ratsu suojaa daamia, joka tekee matin h7:stä linnoitetulle kuninkaalle. Tällöin on usein uhrattu lähetti, jotta tämä kaksikko saadaan paikoilleen tempolla. Toinen yhdistelmä on peruspussimatti, jossa daami ja ratsu ensin shakkaavat kuningasta vuorotellen, sitten yhdessä, ja lopuksi uhrataan daami ja ratsu antaa matin. Tämä on todellakin tiimityötä!

Kuninkaan turvallisuus

Kuninkaan turvallisuus on lopulta asia, joka ratkaisee pelin. Kun kuningas on matissa, sen turvallisuus on minimissä. Kun vastustajalla on huomattavasti enemmän materiaalia, on kuninkaan turvallisuus erittäin pieni. Mutta myös aivan ilmiselvien tapausten lisäksi kuninkaan turvallisuus voi ratkaista tilanteen, koska jokainen heikkous on vastustajalle hyökkäyksen kohde. Kuningasaseman heikkous on pakottava, koska jos vastustaja hyökkää heikkoa kuningas asemaa kohtaan, ei muita heikkouksia silloin ole aina mahdollista puolustaa, kun matti on estettävä.

Kuninkaan turvallisuus merkitsee usein sotilasaseman eheyttä kuninkaan edessä. Linnottautunut kuningas on turvallisemmassa paikassa paitsi siksi, että kuningas on lähellä nurkkaa, missä nappulat ovat vähemmän aktiivisia, niin myös siksi, että sotilasasema kuninkaan edessä on yhtenäisempi. Toisella rivillä kuninkaan edessä olevat sotilaat ovat paras suoja kuninkaalle. Joskus on tarpeellista tehdä kuninkaalle henkireikä siirtämällä yhtä noista sotilaista, mutta se tarkoittaa myös kuningasaseman heikennystä.

Myös jos vastustajan nappulat ovat kovin aktiivisia kuninkaan ympärillä, niin kuninkaan turvallisuus on uhattuna. Kuningas tarvitseekin usein muutamia 'turvamiehiä' lähelleen. Ratsu f3:ssa on normaali tapa suojata lyhyesti linnottautunut kuningas. Se suojaa heikon h2-pisteen, joka muuten olisi altis muun muassa lähetin uhrauksille. Sivustoitu lähetti kuninkaan edessä muodostaa eräänlaisen suojan, mutta lähetti on syytä pitää paikoillaan, koska muuten kuningasasemassa on liikaa ilmaa.


Pääsivulle