Shakissa on pohjimmiltaan vain kolme tilaa: voitto mustalle, tasapeli, ja voitto valkealle. Ihmisen ja toistaiseksi myös tietokoneen on mahdotonta sanoa useimmissa asemissa, mikä näistä tiloista on kyseessä. Siksi tarvitaan työkaluja, jotka auttavat suunnittelemaan peliä parhaaseen mahdolliseen lopputilaan pääsemiseksi. Tässä auttavat aseman tasapainoon vaikuttavat piirteet, joita voi yrittää kääntää itselleen edulliseksi.
Aseman epätasapaino auttaa löytämään oikean suunnitelman. Jos asemsta löytyy huonoja piirteitä, saattaa peli perustua niiden eliminointiin. Vastaavasti, jos asemasta löytyy potentiaalisesti hyviä piirteitä, pitäisi niitä korostaa. Onkin mahdollista laatia pelisuunnitelma, joka perustuu täysin piirteiden varaan. Ja jos asemasta ei löydy epätasapainoa, niin sellaisen voi luoda.
Lähetti voi olla hyvä tai huono. Se on hyvä, jos keskutan sotilaat ovat eri värillä tai niitä ei ole. Huono lähetti on lähetti, jonka liikkumavapautta samalla värillä olevat keskustasotilaat rajoittavat. Lähetti voi olla aktiivinen riippumatta siitä, onko se hyvä vai huono. Pääasia on, että tekee jotain järkevää. Jos sattuu omistamaan huonon lähetin, niin voi yrittää vaihtaa sen vastustajan lähetiin tai ratsuun, tehdä sen hyväksi liikuttamalla keskusta sotilaita, tai viedä se sotilasketjun ulkopuolelle, jossa se voi olla aktiivinen. [3]
Lähetti on pitkän matkan nappula ja on siksi parhaimmillaan avoimissa asemissa, joissa ei ole keskustasotilaita. Lisäksi loppupelissä lähetti on hyvä pysäyttämään vastustajan sotilaita korottumasta, ja se on usein mahdollista tehdä toiselta puolelta lautaa. Jos pelaajalla on kaksi lähetti (so. lähettipari) vastustajan ratsua ja lähettiä tai kahta ratsua vastaan, hän yleensä haluaa säilyttää ne, koska yhdessä lähetit ovat vahvoja, koska ne hallitsevat sekä tummia että vaaleita ruutuja. Vastaavasti vastustaja yrittää vaihtaa pois ainakin toisen lähetin, jotta pääsisi helpompaan peliin, jossa on vain yksi lähetti vastaan ratsu tai lähetti. [3]
Ratsut tarvitsevat tukipisteitä syvällä asemassa, jotta ne voisivat taistella lähettejä vastaan. Tukipiste on ruutu, jota vastustajan sotilas ei voi hallita. Kuudennella rivillä tällainen ruutu on ihanteellinen, kun taas viidennellä rivillä ratsu on jo yleensä parempi kuin lähetti. Vielä neljänelläkin rivillä ratsu on tehokas, mutta kolmannella rivillä ei enää niin hyvä, puhumattakaan alemmista riveistä, jotka saattavat toimia korkeintaa reitteinä eteenpäin. [3]
Ratsut ovat lähettejä vastaan ylivoimaisia suljetuissa asemissa. Siinä missä sotilasmuuri pysäyttää lähetin täysin, ratsu loikkaa sen yli, ja toteuttaa suunnitelmaa. Lisäksi ratsut sopivat vapaasotilaiden pysäyttämiseen. Ratsu voi pysäyttää tällaisen sotilaan paikoilleen, ja silti säilyttää aktiivisuutensa, koska se voi hyppiä toisten nappulouiden yli. Loppupelissä ratsut voittavat lähetit, jos sotilaita on vain yhdellä puolella lautaa. Sellaisessa tilanteessa lähetin pitkä kantama ei hyödytä mitään, mutta toisaalta ratsun kyky liikkua sekä tummilla että vaaleilla ruuduilla ratkaisee. [3]
Sotilasaseman epätasapaino on hyvin tavallinen epätasapainon laji. Eräs piirre siinä on kaksoissotilaat. Kaksoissotilas antaa avoimen linjan tornille, koska sotilas on siirtynyt vieriselle linjalle. Jos kaksoissotilaat ovat keskustassa, ne voivat suojata ruutuja, jotka muuten jäisivät suojatta. Toisaalta kaksoissotilaat voivat tulla joustamattomiksi ja pahimmillaan heikoiksi. Tällöin etummainen kaksoissotilaista tulee usein kohteeksi hyökkäyksille. [3]
Eristetyt sotilaat ovat toinen sotilasaseman piirre. Eristetty sotilas saattaa olla pysäyttämätön vapaasotilas. Keskustassa se taas voi suojata tärkeitä ruutuja. Eristettyä sotilasta voi käyttää muurinmurtajana, jonka avulla voi hajottaa vastustajan näennäisesti paremman sotilas aseman. Vaikkei sotilas liikkuisikaan mihinkään, se tarjoaa avoimen tai puoliavoimen linjan molemmilla puolillaan, jolloin tornit voivat tulla aktiivisemmiksi kuin vastustajalla. Kun vastustajalla on eristetty sotilas, pitäisi ruutu suoraan sen edessä ottaa hallintaan. Näin sotilas saadaan pysäytettyä paikoilleen, mutta tuo ruutu on myös hyvä tukipiste nappuloille, koska siitä niitä ei voi ajaa pois sotilailla. Edistynyt eristetty sotilas d4-ruudussa (mustalla d5) voi tarjota tilaa omille nappuloille ja tehdä ne aktiivisiksi. Pelaajan, joka pelaa eristettyä sotilasta vastaan, tulisi pyrkiä vaihtamaan pois kaikki lähetit ja ratsut, jolloin ne eivät ole aktiivisia. Sitten torni pitäisi sijoittaa eristetyn sotilaan eteen pysäyttämään se ja tuplata daami sen taakse. Näin eristettyyn sotilaaseen kohdistuu paljon painetta, joka voi lopulta johtaa sen voittoon. [3]
Jälkeenjääneet sotilaat ovat sotilaita, jotka joita omat sotilaat eivät voi tukea, eivätkä ne voi turvallisesti liikkua eteenpäin. Puoliavoimella linjalla ne voivat olla heikkoja, mutta muuten ne eivät juurikaan vaikuta tasapainoon. Jälkeenjääneet sotilaat voivat torjua hyökkäyksiä, jos ne on hyvin suojattu. Itse sotilasta pahempi heikkous on yleensä ruutu, joka on sotilaan edessä. Se pitäisi riittävässä määrin suojata muilla nappuloilla. Jälkeenjääneet sotilaat sopivat hyvin suojaamaan edessään olevaa sotilasta. Lisäksi jos sotilas pystyy jossain tapauksessa etenemään, ei se ole oikeastaan jälkeenjäänyt sotilas. [3]
Vapaasotilas voi toimia loppupelin vakuutuksena, silloinkin kun molemmilla pelaajilla on dynaamista peliä muualla laudalla, ja vapaasotilas ei liity siihen mitenkään. Molemmille puolille tärkein ruutu on ruutu vapaasotilaan edessä. Jos vapaasotilas saadaan tukevasti blokattua, siitä voi tulla este. Se saattaa peittää tornien ja lähettien linjat ja heikentää niiden aktiivisuutta. Lisäksi ruutu vapaasotilaan edessä on tällöin vastustajan hallussa, mitä se ei olisi ilman sotilasta. Jos vapaasotilasta ei saada blokattua, se voi juosta vastustajan leiriin aiheuttaen paniikin. Viidennen rivin ohitettuaan se tulee erittäin vaaralliseksi vastustajalle. Vapaasotilaan omistaja haluaisi päästä eroon ratsuista ja läheteistä laudalla, koska ne toimivat tehokkaimpina blokkaajina. Toisaalta hän haluaa pitää laudalla daamit ja ainakin yhdet tornit, koska näin kuningas ei voi osallistua vapaasotilaan blokkaamiseen, koska se olisi liian vaarallista. [3]
Tornit ovat käyttökelvottomia, jos niille ei luoda avoimia linjoja. Avoimet linjat ovat kättökelpoisia, jos tornit pystyvät niiden kautta tunkeutumaan vastustajan asemaan, jonkin ruudun kautta. Muutoin niistä ei juurikaan ole hyötyä. Avoimia linjoja ei synny itsestään, joten niitä on avattava sotilaiden siirroilla. Avoimella linjalla on usein molemmilta puolilta torneja, ja on mahdollista, että suuri osa nistä tulee vaihdetuksi pois. Tätä ei voi välttää, koska tornin siirtäminen pois linjalta antaisi vastustajalle linjan hallinnan. [3]
Syy, jonka vuoksi yksittäisten ruutujen hallinnasta taistellaan, on se, että ne tarjoaisivat loistavan ruudun ratsulle tai lähetille. Jos tällaiseen reikään saa oman nappulansa, niin se on väistämättömästi parempi kuin vastustajan vastaava nappula muualla. Kokonaisia suunnitelmia voidaan kehittää tällaisten ruutujen haltuun ottamiseksi. [3]
Se, että pelaajalla on enemmän tilaa, on edullista, koska mitä enemmän on tilaa, sitä vapaammin nappulat pääsevtä liikkumaan. Enemmän tilaa omaavan pelaajan pitäisi välttää nappuloiden vaihtoja, koska tällöin hänellä on enemmän liikkumavaraa kuin vastustajallaan. Vähemmän tilaa omaavan pelaajan tulisi aktiivisesti pyrkiä vaihtoihin, koska sillä tavoin voidaan ahtaasta asemasta tehdä siedettävämpi, kun siinä on vähemmän nappuloita, jotak astuvat toistensa varpaille. [3]
Pelaajalle, jolla on enemmän materiaalia, useimmat loppupelit ovat edullisia, ja siksi nappuloiden pois vaihtomanen saattaa olla mahdollinen suunnitelma. Ylimääräinen materiaali pitäisi tehdä aktiiviseksi, jotta se todella vaikuttaisi peliin. Vaikkei ylimääräistä materiaalia voisikaan heti aktivoida, on se vakuus paremmasta loppupelistä, joten vastustajan on otettava kokoajan se huomioon. [3]
Sen jälkeen, kun on voittanut materiaalia jollakin sommitelmalla, pitäisi asema vakauttaa ja turvata omat heikot pisteet. Nappulat pitäisi tuoda ruutuihin, jossa ne pelaavat hyvin yhteen. Taktisen taistelun jatkaminen voi koitua kohtalokkaaksi jo saavutetun edun kannalta. Materiaalissa jäljessä olevan tulisi pyrkiä saamaan jotain kompensaatiota siitä. Tavallisia kompensaation lähteitä ovat nappuloiden aktiivisuus, kehitysetu, aloiteen saaminen, tai tilaetu. [3]
Kehitysetu on väliaikainen etu toisin kuin esimerkiksi sotilasasemaan tai materiaaliin liittyvät edut. Vastustaja ottaa tuon edun kiinni, jos sitä ei välittömästi hyödynnetä. Jos asema on suljettu, kehitysetu ei ole keskeinen tekijä, koska vastustajan nappulat eivät pääse tunkeutumaan asemaan. Jos keskusta on avoin, kehitysetu on ratkaisevampi tekijä, koska silloin on avoimia diagonaaleja ja linjoja, joita pitkin on mahdollista tunkeutua vihollisleiriin. [3]
Aloitteella tarkoitetaan sitä, että pelaaja saa vastustajansa reagoimaan hänen ideoihinsa. Aina pitäisi yrittää pakottaa vastustajaa omaan näkemyseen siitä, mitä haluaa peliltä. Ikinä ei pitäisi ajattelemattomasti reagoida vastustajan uhkiin, koska tällöin hän saa aloitteen, ja sen jälkeen joutuu vain passiivisesti reagoimaan hänen ideoihinsa. Kehitysedun tavoin aloite on väliaikainen, ja katoaa, jos sitä ei välittömästi hyödynnetä. [3]